کاشت درخت بن دار

ساخت وبلاگ

حفر چاله :

لزوماً بهتر است چاله و گودال جدید قبل از عملیات انتقال درخت آماده و بستر های انتقال و کاشت فراهم شده باشد تا سرعت انتقال بالا رفته  و درخت در سریع تر زمان ممکن در محل جدید مستقر شود .

حفر چاله جدید باید مطابق با چاله قدیمی باشد و عمق آنها تقریباً یکسان باشد ؛ توجه نمایید در صورتی که عمق چاله زیاد باشد احتمال پوسیدگی ریشه در حین آب دادن ریشه بسیار محتمل است ؛ اما باید دقت نمود که چاله حفر شده باید در حدود دو تا سه اینچ بزرگتر از چاله قبلی باشد تا میزان مالچ و لایه رویی بیشتر اضافه شود .

برای درختانی که به روش ریشه برهنه منتقل می گردند بهتر است که گودال حفر شده عمق و پهنای مناسبی جهت جایگیری کامل و راحت ریشه در آن را داشته باشد .

برای درختانی که با روش گونی پیچ کردن توپ ریشه منتقل می گردند بهتر است از قطر گودال حدود 45 تا 60 شانتی متر بیشتر از قطر توپ ریشه باشد و به این ترتیب فضای اضافی با خاک نرم و مرغوب پر می شود . این امر باعث رشد سریعتر ریشه های جدید می شود .

نکته حائز اهمیت این است که سعی کنید قسمت های زیرین اصلی دستکاری نشود و بستر مستحکم و فشرده زیرین حفظ شود تا بدین صورت خاک گودال نشت نکند .

کاشت درخت بن دار...
ما را در سایت کاشت درخت بن دار دنبال می کنید

برچسب : درخت بن دار , جابه جایی درخت بن دار , نویسنده : کاشت نهال kashtnahal بازدید : 177 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1400 ساعت: 4:57

ایجاد زهکش مناسب   :

ایجاد زهکش خوب در کف چاله حفر شده برای افزایش ریشه زایی درختان و نفوذ و گسترش ریشه ها نو در بستر خاک جدید بسیار ضروری می باشد .

عملیات زهکشی علی رغم تحمیل هزینه در دراز مدت سود دهی خوبی دارد لذا قبل از کاشت درخت زهکشی بستر را مورد بررسی قرار دهید و موانع و مشکلات احتمالی را برطرف نمایید .

اگر امکان زهکشی مناسب فراهم نباشد راهکار استفاده از لوله های پلاستکی منعطف در کف چاله و اطراف درخت گزینه مناسبی می باشد زیرا با این روش آب اضافی از طریق لوله ها به مکان دیگری منتقل می شوند .

البته می توان از روش دیگری هم استفاده نمود به این ترتیب که با ایجاد شیار در اطراف چاله و گودال و پر کردن آنها با ماس و ریگ بادامی مانع از تجمع آب دراطراف ریشه ها شد .

و راه کار دیگر برای فراهم کردن زهکشی مناسب این است که توپ ریشه را کمی بلند تر از سطح خاک بکاریم .

کاشت درخت بن دار...
ما را در سایت کاشت درخت بن دار دنبال می کنید

برچسب : درخت بن دار , جابه جایی درخت بن دار , نویسنده : کاشت نهال kashtnahal بازدید : 175 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1400 ساعت: 4:56

انتقال درخت به چاله  :

انتقال درخت به چاله باید بسیار با دقت انجام شود تا مانع از آسیب رسیدن به ریشه گردد لذا از چرت کردن درخت به داخل چاله اکیداً خودداری نمایید . به آرامی درخت را پایین آورده و درون چاله قرار داده و پس از آن با احتیاط تنظیم گردد تا تنه درخت صاف و راست قرار بگیرد.

در واقع درخت مورد نظر باید به گوه ای در چاله قرار بگیرد که ساقه و تاج درخت به صورت عمودی قرار بگیرد .

هنگام کاشت درخت در چاله جدید باید دقت شود که درخت در همان جهتی که قبلا قرار داشته است در چاله کاشته شود .

توجه به جهت درخت بسیار حاوز اهمیت سات به ویژه برای درختانی که پوست تنه ظریف تر و حساس تری دارند چون ممکن است در شرایط جدید دچار آفتاب سوختگی شوند 

کاشت درخت بن دار...
ما را در سایت کاشت درخت بن دار دنبال می کنید

برچسب : درخت بن دار , جابه جایی درخت بن دار , نویسنده : کاشت نهال kashtnahal بازدید : 199 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1400 ساعت: 4:54

هم سطح شدن با سطح زمین   :

باید دقت نمود که پس از انتقال درخت به چاله حفر شده و پر شدن با خاک باید سطح اطراف درخت با سطح  زمین همسطح باشد . جهت حصول اطمینان از این امر میتوان از بیل استفاده کرد و بیل را روی زمین و در سراسر چاله قرار داد .

اگر توپ ریشه را خیلی عمیق در زمین قرار داده بودید باید پس از برداشتن مجدد توپ ریشه مقداری خاک در پاله بریزید تا باعث همسطح شدن سطح ریشه گردد .

 

پر کردن چاله   :

چاله مورد نظر پس ار قرار گیری و تعبیه توپ ریشه باید با خاک سطحی پر شود .

توچه به این نکته لازم و ضروری می باشد که درخت منتقل شده جهت سازگاری با شرایط جدید و بهبود رشد خود نیاز به مواد مغذی ضروری و مواد آلی زیادی دارد که جهت تامین این نیاز گیاه باید خاک سطحی مورد نظر با ترکیبی از کمپوست مخلوط گردد و مورد استفاده قرار بگیرد .

البته خاک ایده آل برای کاشت و انتقال درختان می تواند یک خاک سطحی لومی همراه با ترکیب یکنواخت ماسه و سیلت و خاک رس باشد .

کاشت درخت بن دار...
ما را در سایت کاشت درخت بن دار دنبال می کنید

برچسب : درخت بن دار , جابه جایی درخت بن دار , نویسنده : کاشت نهال kashtnahal بازدید : 353 تاريخ : شنبه 25 ارديبهشت 1400 ساعت: 4:54